Desetljeća s Tonkom – Foto panoptikum Tonka Maroevića kamerom Bože Biškupića // Predstavljanje knjige- Prilog za bibliografiju Tonka Maroevića


Čast nam je pozvati Vas na otvaranje izložbe u petak 11.08.2023. u 21h /Galerija Jerolim
Desetljeća s Tonkom – Fotopanoptikum Tonka Maroevića kamerom Bože Biškupića. Kustosica izložbe Biserka Rauter Plančić , uz otvorenje izložbe bit će predstavljena i knjiga Prilog za bibliografiju Tonka Maroevića autora Sanje Roić i Gorana Šikića u izdanju Hrvatske sveučilišne naklade.

Ovu izložbu s posvetom Tonku Maroeviću, kojom Muzej Staroga Grada obilježava drugu godišnjicu smrti svoga neprežaljenog suradnika, podupiratelja i nadasve velikana pisane riječi starogrojskih korijena koji je cijeloga života nastojao promicati kulturno, umjetničko pa i tradicijsko nasljeđe drevnoga Staroga Grada, priredili smo prema ideji Bože Biškupića koji je s Tonkom prijateljevao, surađivao i ukorak hodio više od pet desetljeća. Na 40-ak snapshot fotografija, snimljenih bez „umjetničkih“ pretenzija i tehničkih egzibicija, ovjekovječena su mjesta, događaji, umjetnici ili za umjetnost važne ličnosti s kojima su obojica bili blisko povezani, štoviše i vazda plodno stvarali na korist hrvatske umjetničke i kulturne baštine, a još više na korist njenih suvremenih kreatora i njihovih umjetničkih postignuća svih rodova i vrsti. Čitav svoj radni vijek Maroević je proveo u službi pisane riječi, odnosno pisanju i prevođenju na likovne, književne i pjesničke teme; predgovaranju i pogovaranju izloženih slika, crteža, grafika, skulptura ili publicirane lirike i proze te istraživanju, antologiziranju i promoviranju likovnih, pjesničkih i književnih vrednota hrvatskih umjetnika naše epohe. U naslijeđe nam je ostavio svoju brazdu kao more duboku i široku s mnogo ljepota i vrednota, a na nama je da ga ne iznevjerimo i da njegovu brazdu slijedimo.

Božo Biškupić, vidljivo je to na ovoj izložbi, Tonkovu brazdu slijedi već više od pet desetljeća. Njegove fotografije nadilaze puku dokumentarnost „brzog okidanja“ i s jedne strane upućuju na sagledavanje polustoljetne umjetničke živosti hrvatske kulture, a s druge strane svjedočanstvo su iznimne bliskosti dvojice protagonista i radoholičara te kulture postojano njoj u korist. Biškupićeve fotografije autobiografskog i povijesnog pamćenja zapravo jasno otkrivaju plemenite razloge njihova nastanka: „brzo okidanje“ da se ne zaboravi ono što se nikako ne smije zaboraviti. Flanirajući s malom digitalnom kamerom diljem zagrebačkog i hrvatskog kulturnog prostora Biškupić je uhvatio i mnoge javnosti skrivene detalje iz umjetničkih atelijera ili privatnih druženja i susreta. Iz te doista goleme količine fotografija izdvojili smo one koje je snimio kad je s Tonkom bio u društvu, a to je bilo više nego često i vazda u pozitivnom ozračju. Sve u svemu, Biškupićevo bavljenje fotografiranjem po obrascu dugotrajnog postojanja i praćenja onog što vrijedi pamtiti, prometnulo se u ekskluzivnu povjesnicu prvorazredna Maroevićeva značaja za suvremenu nacionalnu kulturu i umjetnost 20. stoljeća. Vjerujemo stoga da ćemo s ovom izložbom pridonijeti sagledavanju ukotvljenosti i založenosti dvojice prijatelja, suradnika i poglavito sudionika-kreatora hrvatske kulture, u umjetnost našega vremena i da ćemo ovim foto panoptikumom Tonka Maroevića približiti i onima koji su ga pratili s manje znatiželje od autora fotografija, jer u ovom rogu obilja osjeća se prisutnost i muza i bogova iako nisu u kadrovima.

Biserka Rauter Plančić
4. kolovoza 2023.

Uz otvorenje izložbe bit će predstavljena i knjiga Prilog za bibliografiju Tonka Maroevića autora Sanje Roić i Gorana Šikića u izdanju Hrvatske sveučilišne naklade.

PODIJELI